czwartek, 14 stycznia 2010

mySAP wyznacznikiem standardu w branży oprogramowania wspierającego proces zarządzania

Ponad trzydzieści lat temu firma SAP wprowadziła na rynek oprogramowanie klasy ERP, przy czym termin ten nie istniał jeszcze w tym czasie. Używano wówczas takie określenia, jak: „przetwarzanie w czasie rzeczywistym”, „rozwiązanie zintegrowane”, „oprogramowanie standardowe”. Zostały one w praktyce zrealizowane przez SAP i dziś ponad 20.000 użytkowników potwierdza fakt, że to podejście dało wyraźne oszczędności kosztowe i umożliwiło podnieść wartość ich organizacji.

Firma SAP zapoczątkowała w ten sposób nową gałąź oprogramowania biznesowego i przez jakiś czas ERP i SAP były dla siebie synonimami. Wartością dodaną pierwszej generacji rozwiązania – SAP R/2 – była integracja i przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. Druga generacja – SAP R/3 – pozwoliła na standaryzację procesów poprzez wykorzystanie środowiska klient-serwer. Kolejna, oparta o mySAP ERP, zapewnia korzyści poprzez rozszerzenie możliwości pracy w środowisku heterogenicznym, włączenie w procesy ERP każdego pracownika firmy oraz obniżenie kosztów eksploatacji (TCO).

Celem artykułu jest prezentacja możliwości programów wspierających proces zarządzania przedsiębiorstwa, opartych na platformie ERP. Szczególną uwagę poświęcono programowi mySAP, który stał się standardem w branży oprogramowania biznesowego.

Systemy ERP - Enterprise Resource Planning


Zintegrowane systemy informatyczne uznawane są przez wielu użytkowników za najwyższy poziom w rozwoju aplikacji komputerowych. Wynikiem postępującej integracji są coraz bardziej kompletne rozwiązania na potrzeby strategicznego i operacyjnego zarządzania. Przez system zintegrowany należy rozumieć system, w którym użytkownik korzystając z własnej stacji roboczej jest w stanie uruchomić dowolną funkcję systemu a także w obrębie całego systemu użytkownicy korzystają z jednakowego interfejsu oraz dane są wprowadzane
do systemu tylko raz i automatycznie uaktualniają stan systemu oraz są widoczne dla wszystkich jego użytkowników.

Zintegrowane systemy zarządzania (ERP Enterprise Resource Planning – Planowanie Zasobów na Potrzeby Przedsięwzięć) to programy informatyczne pozwalające na strategiczne i operacyjne kierowanie procesami przebiegającymi w różnych obszarach działalności firmy:

  • obszar finansowy – zawierający księgę główną, rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, raporty finansowe, zarządzanie inwestycjami finansowymi, controlling i zarządzanie majątkiem trwałym; w prostych systemach moduł ten umożliwia jedynie ewidencję księgowych operacji gospodarczych i sporządzanie obligatoryjnych sprawozdań finansowych; bardziej rozbudowane systemy pozwalają na prowadzenie rachunku kosztów według dowolnego układu;
  • obszar logistyczny – obejmujący planowanie zaopatrzenia i sprzedaży oraz gospodarkę magazynową, w prostych systemach zapewnia możliwość ilościowego i wartościowego rozliczania magazynu oraz ewidencję analityczną zakupów i sprzedaży; z kolei większe systemy mogą oferować funkcje korelujące wielkość planowanej sprzedaży z aktualnymi zapasami i zakupami, funkcje umożliwiające zarządzanie przestrzenią magazynową, optymalizację wielkości zamawianych partii, planowanie wykorzystania taboru transportowego czy pomoc w wyszukaniu najlepszej oferty zakupu;
  • obszar kadrowo-płacowy – naliczający wynagrodzenia, prowadzący kartoteki pracownicze, ewidencjonujący czas pracy, zarządzający szkoleniami, planujący kariery;
  • obszar produkcyjny – obejmujący planowanie produkcji i spływu oraz techniczne przygotowanie produkcji; moduł planowania produkcji z reguły wchodzi w skład pakietów średnich i dużych; zapewnia planowanie wykorzystania mocy produkcyjnych, planowanie zapotrzebowania na surowce, ewidencję rzeczywistego zużycia zasobów produkcyjnych i rzeczywistą wycenę wyrobów.

Za pomocą wszechstronnych analiz Zintegrowane Systemy Zarządzania (ERP) umożliwiają planowanie i podejmowanie decyzji związanych z funkcjonowaniem centrów odpowiedzialności. ERP umożliwiają natychmiastowy dostęp do informacji, usprawniają procesy obliczeniowe, planowanie oraz ewidencję księgową. Możliwa jest przy tym ich integracja z systemami zewnętrznymi a funkcjonalność sprzyja wykorzystaniu ich zarówno w wielkich korporacjach, jak i małych firmach. W praktyce controllingu często stosuje się systemy informacyjne zarządzania typu MIS (Managament Information Systems), których celem jest efektywne gromadzenie, selekcja i sprawny przepływ danych. Najbardziej rozwiniętą formą MIS są tzw. hurtownie danych, z których za pomocą wewnętrznych sieci (Intranet) można uzyskiwać potrzebne informacje.

Odpowiednio skonfigurowane wersje programów oferują rozwiązania dopasowane do specyfiki poszczególnych branż. Ich uniwersalność pozwala także na modyfikacje już po wdrożeniu na etapie użytkowania i optymalizacji funkcjonalności. Wadą tego rodzaju systemów są wysokie koszty oraz długi czas potrzebny na wdrożenie.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez niezależne polskie firmy analityczne: Biuro Badawczo-Analityczne DiS i PMR wynika, iż wiodącą pozycję na rynku rozwiązań ERP posiada firma SAP. Najpopularniejszy na świecie zintegrowany system informatyczny wspomagający zarządzanie firmą to mySAP ERP4. Jest to system o najszerszej funkcjonalności, będący światowym standardem systemu zintegrowanego5. SAP zawiera modelowe rozwiązania biznesowe, opracowane na podstawie doświadczeń z kilkunastu tysięcy wdrożeń na całym świecie. W Polsce system SAP użytkuje ponad 300 firm, umożliwia on podniesienie efektywności firmy we wszystkich kluczowych obszarach zarządzania - od finansów i controllingu, przez zaopatrzenie i gospodarkę materiałową, produkcję, sprzedaż i dystrybucję, po zarządzanie kadrami.

Oracle jest drugą, co do wielkości na świecie firmą dostarczającą aplikacje do wspomagania zarządzania. Aplikacji Oracle używa obecnie 9000 klientów na całym świecie. Produkt dostępny jest w 29 językach, w ponad 70 krajach. Popularność aplikacji biznesowych Oracle rośnie od momentu wprowadzenia na rynek internetowej wersji wszystkich modułów oraz połączenia ich w jeden zestaw E-Business Suite, oparty na wspólnej technologii i jednolitej architekturze6. Aplikacje w tym modelu są wygodne w obsłudze, łatwe w administrowaniu, elastyczne oraz łatwe we wdrożeniu. Zintegrowany zestaw aplikacji biznesowych Oracle E-Business Suite obejmuje 55 modułów i zawiera wszystkie składniki, potrzebne do sprawnego zarządzania firmą: Aplikacje ERP, System CRM (Zarządzanie Kontaktami z Klientem), system do obsługi zaopatrzenia przez Internet (Oracle Internet Procurement) oraz rozwiązania analityczne. Pakiet pozwala na prowadzenie pełnego e-biznesu - od sprzedaży i marketingu w Sieci, aż do łańcucha dostaw i zakupów przez Internet.
Ofertą MacroSoftu w dziedzinie zintegrowanych systemów klasy ERP jest pakiet SKID — wspomagający zarządzanie organizacją średniej wielkości7. SKID jest w pełni zgodny z przepisami prawa, elastyczny i łatwy w obsłudze. Pozwala na automatyzację rutynowych działań, usprawniając przepływ informacji, a w rezultacie podnosząc efektywność działań firmy. System uwzględnia rozwiązania wynikające z doświadczeń przekazanych przez ponad trzy tysiące polskich firm. SKID może być dostosowany do indywidualnych wymagań użytkowników.

Pakiet iBaan, złożony z rozwiązań wykorzystujących Internet, łączy sprawdzoną technologię Baan z innowacjami, które zapewniają ścisłą integrację systemów i procesów8. Sercem rozwiązania iBaan jest system klasy ERP. Zapewnia on bardzo dobrą obsługę procesów biznesowych zachodzących w firmie – od zarządzania projektami i produkcją do controllingu. W skład pakietu wchodzą moduły od wspomagania procesu planowania iPlan, poprzez obsługę procesów sprzedaży iSell, aż po moduł iPortal, udostępniający pracownikom informacje pochodzące z różnych źródeł. Nowatorski pakiet iBaan umożliwia precyzyjne zarządzanie złożonymi procesami biznesowymi firm, zacieśnianie współpracy z klientami i kooperantami wykorzystując najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny e-commerce.

System MFG/PRO eB2 jest kompleksowym rozwiązaniem, obsługującym łańcuch dostaw i składającym się z modułów zarządzających produkcją, sprzedażą i dystrybucją oraz finansami9. Firma QAD znacząco podniosła funkcjonalność systemu MFG/PRO eB2, zwiększając możliwości dostarczania silnych, dedykowanych poszczególnym branżom, rozwiązań e-biznesowych. Nowy interfejs użytkownika - QAD Desktop 2, przygotowany do współpracy z Internetem, zwiększa możliwości integracji użytkowników MFG/PRO eB2 w eksploatacji istniejących rozwiązań biznesowych. MFG/PRO eB2 stanowi kompleksowe rozwiązanie zarówno dla małych zakładów, jak i międzynarodowych koncernów.

Stabilne rozwiązanie klasy ERP to także program System21, który przeznaczony jest do obsługi dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych10. System21 obsługuje wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa: od finansów, przez obsługę klienta i logistykę, po produkcję. Oferowany w Polsce System21 jest całkowicie spolonizowany, zapewnia zgodność z ustawą o rachunkowości, innymi europejskimi standardami w tym z Międzynarodowymi Standardami Raportowania Finansowego (IFRS) oraz ustawą Sarban Oxley (USA). Jego wysoką jakość potwierdzają normy ISO oraz certyfikaty na spełnianie kryteriów British Standard Institute i L'Ordre des Experts Comptables.

IFS START jest zintegrowanym systemem dla małych przedsiębiorstw. Zapewnia on obsługę podstawowych procesów zachodzących w firmie klienta w zakresie finansów, controllingu i logistyki11. Stanowi wybór z funkcjonalności standardowych modułów IFS Applications uwzględniający potrzeby małych firm. IFS START zapewnia pełną informację o działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Pozwala na wgląd w bieżąca sytuację i stwarza solidną podstawę do podejmowania decyzji biznesowych poprzez umożliwienie dostępu do aktualnych, pewnych, dokładnych i kompletnych danych. IFS START jest zbudowany w oparciu o relacyjną bazę danych, której zastosowanie daje szereg korzyści: wysoką wydajność, bezpieczeństwo i elastyczność.

Budowa systemu SAP R/3


R/3 to system standardowy dostarczany przez producenta w formie jednakowej dla każdego odbiorcy i w związku z tym wymaga przystosowania do potrzeb konkretnej firmy. System SAP R/3 jest zaprojektowany tak, aby w przedsiębiorstwie po wdrożeniu tego systemu, można było stosować dotychczasową ideę funkcjonowania controllingu, jak również wszystkie inne, nowsze lub alternatywne rozwiązania. Obok powszechnie stosowanych metod rachunku kosztów rzeczywistych, normatywnych i marginalnych można, odpowiednio do wymagań przedsiębiorstwa, zastosować rachunek kosztów procesowych oraz rachunek kosztów postulowanych. Z tej przyczyny moduł ten jest zbudowany z wielu elementów, które zapewniają takie możliwości. Wyróżnia się tu następujące składniki:

  • rachunek rodzajów kosztów - stosowany jest do strukturalizacji, zapisu, dekretacji i prezentowania poszczególnych transakcji gospodarczych zgodnie z formatem kont wynikowych księgi głównej;
  • rachunek miejsc powstawania kosztów (MPK) - stosowany do planowania, monitorowania, kontrolowania i rozliczania wszystkich operacji gospodarczych oraz obszarów odpowiedzialności;
  • rachunek kosztów działań - stosowany do planowania, wyceniania i rozliczania wewnętrznych działań;
  • rachunek kosztów projektów i zleceń - wykorzystywany do planowania, monitorowania i rozliczania usług, procesów i działań;
  • kalkulacja kosztów produktów - stosowany do przedprodukcyjnego szacowania kosztów produktów i usług, akumulacji kosztów podczas procesu produkcji oraz przeprowadzenia ostatecznej kalkulacji, gdy dostępne są dane dotyczące wszystkich kosztów;
  • kalkulacja przychodów - uproszczona metoda określania i przedstawiania zysków oraz marż pokrycia dla sprzedanych produktów,
  • rachunek wyników - stosowany do planowania i przedstawiania sprawozdań dla złożonej organizacji sprzedaży i hierarchii produktów,
  • rachunek centrum zysków - stosowany do określenia całkowitego zysku według obszarów odpowiedzialności,
  • controlling przedsięwzięć - system informowania kierownictwa, dostarczający wszystkich istotnych danych związanych z dochodami przedsiębiorstwa.


System SAP składa się z funkcjonalnych modułów, dzięki którym jest w stanie zapewnić obsługę informatyczną każdego obszaru przedsiębiorstwa W skład SAP R/3 wchodzą następujące elementy:

1. system rachunkowości składający się z podsystemów:

  • rachunkowość finansowa (FI - Financial) dostarcza wszechstronnych narzędzi do analizy przedsiębiorstwa od strony finansowej, moduł ten pozwala na analizę bieżących wyników działalności, jak też sporządzanie raportów z określonych okresów działalności, czy też planowanie zadań;
  • controlling (CO - Controlling) gromadzi narzędzia służące do planowania, kontrolowania oraz monitorowania kosztów, przychodów, a także wielu danych ilościowych, co pozwala koordynować procesy zachodzące w firmie; jego podmodułem jest System Informowania Kierownictwa: EC - EIS (Enterprise Controlling - Executive Information System);
  • zarządzanie majątkiem trwałym (AM - Assets Management) pozwala na rozliczenia finansowe związane ze środkami trwałymi przedsiębiorstwa;

2. system projektowy (PS - Project System) wspomaga wszystkie etapy realizacji projektów - ofertowanie, projektowanie, zarządzanie zasobami, ustalanie kosztów przedsięwzięcia;
3. rozwiązania przemysłowe (IS) - wykorzystywany do obsługi funkcji wymaganych w specyficznych branżach;
4. logistyka, w której skład wchodzą:
. sprzedaż i dystrybucja (SD - Sales and Distibution) jest kompleksowym wsparciem dla działu sprzedaży, prowadzi użytkowników podczas operacji realizacji zamówień, od przygotowania wysyłki do zestawienia niezbędnych dokumentów, określania cech zamawianego produktu, pozwala też na analizę zyskowności takich operacji;

  • gospodarka materiałowa (MM - Material Management) wspomaga proces podejmowania decyzji odnośnie wyboru dostawców, zarządzania magazynami, weryfikacji faktur;
  • planowanie produkcji (PP - Product Planning) to moduł do koordynacji procesu produkcji, przy czym dedykowany jest do różnorodnych rodzajów produkcji (powtarzalna, na zamówienie, wariantowa), umożliwia wytwarzanie takiej ilości, jaka jest niezbędna przedsiębiorstwu, aby utrzymać optymalny stan zapasów;
  • kontrola jakości (QM - Quality Management) daje narzędzia do utrzymywania jakości, kontroli łańcucha dostaw, wbudowany tutaj podmoduł AIS (Audit Information System) wspomaga przeprowadzanie audytów jakościowych w przedsiębiorstwie;
  • utrzymanie zakładu (PM - Plant Management) wspomaga nadzór czynności związanych z utrzymaniem zakładu, dokonywaniem inspekcji, kontroli i konserwacji;

5. kadry (HR - Human Resources) wspomaga pracę działu kadr, planowanie, zarządzanie zasobami ludzkimi; jest pomocny w przygotowywaniu seminariów, szkoleń, planowaniu kosztów, rekrutacji, zarządzaniu zarobkami, kierowaniem rozwojem personelu;
6. przepływy pracy (WF - Work Flow) pozwala na organizację wymiany informacji wewnątrz firmy, nadzoruje wykonywanie określonych działań.

Tak szczegółowy podział świadczy o uniwersalności tego systemu. Równocześnie nieistotna jest wielkość przedsiębiorstwa, w którym system ma funkcjonować, co jest problemem wielu mniejszych systemów informatycznych. Daje też poczucie bezpieczeństwa podczas prac wdrożeniowych, ponieważ etapowe wdrażanie poszczególnych modułów pozwala uniknąć nadmiernej dezorganizacji przedsiębiorstwa.

Program mySAP ERP nowym standardem oprogramowania zintegrowanego

Program mySAP ERP - następca SAP R/3, to pakiet oprogramowania, który w ramach podstawowej licencji zawiera pełne spektrum rozwiązań informatycznych, a więc zarówno system transakcyjny, w którym przeprowadzane są wszystkie operacje gospodarcze, jak i hurtownię danych, portal, obsługę urządzeń mobilnych (palmtopy, terminale radiowe) i narzędzia integracyjne. Podział procesów i funkcjonalności w mySAP ERP wygląda następująco: analizy, samoobsługa, finanse, zarządzanie kadrami, działalność operacyjna: generowanie wartości, działalność operacyjna: wsparcie, obsługa organizacji oraz platforma technologiczna SAP NetWeaver14. Do ich realizacji służy szerokie portfolio komponentów technologicznych, wykorzystujących środowiska programistyczne ABAP i JAVA oraz zapewniających dostęp poprzez interfejs graficzny o nazwie SAP GUI, standardową przeglądarkę internetową, a także urządzenia mobilne.

Firma SAP AG ogłosiła w marcu 2005 roku dostępność najnowszej wersji swojego sztandarowego produktu - rozwiązania klasy ERP nowej generacji - mySAP™ ERP 2004. Rozwiązanie to zostało tak opracowane, aby umożliwiało pełne wykorzystanie uznanej i opartej na standardach platformy SAP NetWeaver. Zawiera ono szereg nowych funkcjonalności oraz gwarantuje elastyczność i innowacyjność. Program mySAP ERP 2004 rozszerza dostępne dotychczas funkcjonalności o:

  • samoobsługę pracowniczą i menedżerską i wprowadzenie obsługi urządzeń mobilnych,
  • narzędzia analityczne, włączając w to Strategiczne zarządzanie organizacją (SEM),
  • narzędzia wspierające nadzór korporacyjny (corporate governance), zgodnie z ustawą Sarbanes-Oxley (SOA),
  • zaawansowane funkcje księgowe i nowy sposób obsługi Księgi Głównej,
  • narzędzia do zarządzania finansami w łańcuchu dostaw (SAP FSCM),
  • nowe funkcje związane z zarządzaniem kadrami: e-learning, e-rekrutację i zarządzanie poprzez cele (MBO),
  • narzędzia do prowadzenia sprzedaży przez Internet (SAP Internet Sales),
  • zintegrowane z gospodarką materiałową rozwiązania dla samoobsługi dostawców (SAP Supplier Self-service),
  • dedykowane mechanizmy do obsługi standardu RFID,
  • nową wersję Zarządzania podróżami służbowymi z nowym internetowym interfejsem dla roli "podróżującego".

Wprowadzając do użytku to oprogramowanie, firma SAP dokonała znaczącego kroku w ewolucji systemów klasy ERP. Polega ona na przechodzeniu od automatyzacji procesów realizowanych w obrębie organizacji do rozszerzenia tych procesów na poziom obsługi całego ekosystemu biznesowego, który obejmuje klientów, dostawców oraz partnerów. Teraz jedno rozwiązanie informatyczne - mySAP ERP - zapewnia organizacjom zwiększenie efektywności, innowacyjność oraz możliwości wzrostu.

Podsumowanie

Obserwując rozwój systemów informatycznych wspierających zarządzanie zgodzić się można ze zdaniem użytkowników, iż oprogramowanie klasy ERP to z jednej strony dążenie do uzyskania coraz wyższej wydajności i efektywności, z drugiej zaś aby przetrwać w XXI wieku, zarządy firm są zmuszone do podjęcia szybkiej reakcji na zachodzące zmiany. mySAP ERP zapewnia wysoką elastyczność w dopasowywaniu procesów biznesowych do zmiennych warunków rynkowych - przy jednoczesnej maksymalizacji wydajności. Program ten zapewnia użytkownikom szybkie i relatywnie łatwe przejście do rozwiązania nowej generacji na drodze ewolucyjnej, co jest zjawiskiem niecodziennym w branży oprogramowania biznesowego.


Dr Janusz Nesterak
Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie


Zobacz artykuł w formacie pdf

8 komentarzy:

  1. Procesy sprawnego zarządzania są jednym z ważniejszych czynników udanego projektu. W branży, w której pracuję wykorzystujemy następujący program SAP: https://sidgroup.pl/oferta/rozwiazania-e-biznes/sap-scm-ibp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrym rozwiązaniem dla każdej firmy jest elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/. Wdrożenie tego systemu ma wiele zalet m.in. całkowita niwelacja problemu dotyczącego zagubienia ważnych dokumentów występujących w firmie. Dzięki niemu jesteśmy również w stanie swobodnie wyszukiwać niezbędne dla nas informacje z danego okresu.

      Usuń
  2. Odpowiednie zarządzanie procesami biznesowymi jest bardzo ważne dla osiągnięcia sukcesu przez każdą firmę. Właściciele przedsiębiorstw często decydują się z tego powodu na specjalistyczne usługi konsultingowe https://www.crowe.com/pl/services/konsulting/zarzadzanie-procesami dzięki którym możliwe jest zidentyfikowanie wszystkich nieefektywności procesowych oraz wskazanie możliwych rozwiązań, w oparciu o oszczędność kosztową. Taka analiza jest wieloetapowa i dostosowana do każdego klienta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oprogramowanie wspierające biznes np. https://craftware.pl/ pomaga firmom rozwijać się na wielu płaszczyznach. Często przedsiębiorcy korzystają z takich rozwiązań by usprawnić różne procesy zachodzące w firmie. Obecnie inwestycja w rozwiązania IT jest jedną z najważniejszych dla każdego nowoczesnego przedsiębiorstwa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli chodzi o oprogramowanie wspierające działania biznesowe, szczególnie funkcje magazynowe, to znam z doświadczenia dobry SAP. Korzystaliśmy z niego w firmie, kiedy jeszcze pracowałem w administracji. Mam nadzieję, że nikt nie bezie miał nic przeciwko wrzuceniu linka do www, ale jestem zdania, że zamiast opisywać wszystko lepiej wyrazić opinie i dać zobaczyć innym.

    OdpowiedzUsuń
  5. Każdy większy biznes ma już wdrożony system klasy ERP. Jest to rozwiązanie, które z każdym rokiem staje się coraz bardziej popularne. Rozwiązania tego typu automatyzują wiele czasochłonnych procesów pozwalając firmie na dużo większe oszczędności

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety ja nie znam tych rozwiązań więc ciężko jest mi się do nich odnieść. Jestem zdania, ze gdy szukamy przede wszystkim naszego klienta to warto jest wdrożyć segmentację użytkowników. Fajnie to opisano w https://push-ad.com/blog/segmentacja-uzytkownikow-czyli-jak-dopasowac-odbiorce-do-swojego-biznesu/ i ja właśnie takie rozwiązania stosuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. s Benjaminem bylo naprosto skvělé pracovat. byl velmi jasný, důkladný a trpělivý, když prováděl mou ženu a mě procesem půjčky. byl také velmi aktuální a tvrdě pracoval, aby se ujistil, že je vše připraveno jít před uzavřením půjčky. pan benjamin je úvěrový úředník spolupracující se skupinou investorů, kteří nám pomáhají získat prostředky na nákup našeho nového domu, můžete ho kontaktovat, pokud chcete získat půjčku za dostupnou nízkou sazbu 2 rio e-mailem. 247officedept@gmail.com nebo whatsapp chat: + 1-989-394-3740

    OdpowiedzUsuń